آخرین اخبار :
کد خبر : 46171 جمعه 27 بهمن 1402 اقتصاد

توسعه اقتصاد دریایی بین بنادر ایران و ترکمنستان با محوریت مازندران

مدیر کل بنادر ودریانوردی امیرآباد، گفت: آمادگی کامل داریم تا جهت تقویت تبادل کالا بین بنادر امیرآباد ایران و ترکمن باشی کشور ترکمنستان خط منظم کشتیرانی راه اندازی شود. ‎

محمد علی موسی پور که میزبان هیات تجاری از ترکمنستان در بندر امیرآباد واقع در شرق مازندران بود، افزود: با توجه به سفر اخیر مقامات ایرانی با حضور وزیر راه و شهرسازی به کشور ترکمنستان و عقد تفاهم نامه همکاری فیمابین در جهت تقویت تبادل کالا و ترانزیت مایل به برقراری خط منظم کشتیرانی هستیم.

وی به معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت بندر امیرآباد پرداخت و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و ارتقاء توان عملیاتی این بندر را تشریح کرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت ترانزیتی منطقه، وجود زیرساخت‌های مناسب ۲ بندر امیرآباد و ترکمن باشی مایل به گسترش همکاری‌ها، فعال سازی مسیر دریایی و افزایش حجم مبادلات تجاری از طریق مسیر دریایی هستیم.

موسی پور با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری بندر امیرآباد، گفت: از سرمایه گذاری مشترک در حوزه لجستیکی استقبال می‌کنیم و حاضر به همکاری هستیم.

این مقام مسوول با اشاره به تعرفه‌ بر کالا و خدمات و تخفیفات گمرکی، برای برگزاری نشست‌های مشترک کارشناسی بصورت حضوری و وبیناری و تشکیل کارگروه مشترک دریایی و بندری اعلان آمادگی کرد.

نماینده ترکمنستانی ضمن تقدیر از پذیرش مدیر کل بندر امیرآباد و برگزاری این نشست، علاوه بر معرفی توانمندی‌ها و فرصت‌های همکاری اظهار داشت: با عنایت به اینکه در حوزه دریایی اقدامات خوبی را در زمینه ساخت و تعمیرات اسکله، کشتی‌های تجاری، مسافری و فله خشک انجام داده‌ایم، می‌توانیم در پذیرش کشتی‌ها و کالاهایی که به ترکمنستان حمل می‌شود، بسته به نوع کالا و میزان تناژ آن تخفیفات قابل توجهی را اعمال کنیم.

در پایان این نشست ضمن بررسی چالش‌های پیش رو از جمله تراز آب دریای خزر و تاثیر آن بر بارگیری کامل کشتی‌ها و تردد آن‌ها در دریای خزر، سوالاتی از سوی طرفین مطرح و پاسخ داده شد و از مجموعه بندری امیرآباد بازدید شد.

مازندران سه بندر شامل بنادر امیرآباد بهشهر، منطقه ویژه اقصتادی نوشهر و فریدونکنار است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها