آخرین اخبار :
کد خبر : 46426 پنج شنبه 6 ارديبهشت 1403 اجتماعی

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12 توصیه کاربردی)

چنانچه چندی است در پی تقاضای افزایش حقوق از کارفرمای تان هستید و خود را شایسته حقوق بالاتری می دانید، اما دل دل می کنید و نمی دانید چگونه این تقاضا را مطرح کنید، فقط 8 دقیقه زمان بگذارید و با ما همراه باشید. در اینجا با ذکر 12 توصیه کاربردی چند و چون کار را نشان تان می دهیم. مطمئن باشید با عمل کردن به این توصیه ها "دست خالی از اتاق آقای رئیس بر نمی گردید"!؟

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ مریم طرزی- قبل از درخواست افزایش حقوق، باید استراتژی خود را به خوبی برنامه ریزی کنید، بدانید مناسب ترین لحظه چه زمانی است و یاد بگیرید که مذاکره کنید. 
 

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه درخواست افزایش حقوق کنید، راز آن برنامه‌ریزی و اعتماد به نفس است. بسیاری این کار برای شان سخت است و البته حق هم دارند. نمی توان انکار کرد که کار ساده ای نیست، موقعیت دشواری است و همواره این احتمال وجود دارد که پاسخ منفی دریافت کنید. با این حال، مانند خیلی چیزهای دیگر در زندگی، برای محقق شدنش باید ریسک کرد.

تقاضای افزایش حقوق

اولین قدم این راه  همیشه بررسی روند حقوق و دستمزد در بخشی است که در آن کار می کنید. علاوه بر این، اطلاع از سلامت مالی شرکتی که در آن کار می کنید نیز عنصری تعیین کننده است. پس از آن، تنها چیزی که باقی می ماند این است که یک استراتژی خوب برای دستیابی به آن میزان افزایش حقوق ترسیم کنیم.

 کوشیده ایم در این متن تمام توصیه ها را به طور مفصل شرح دهیم تا احتمال موفقیت شما بالاتر رود.

چگونه برای افزایش حقوق درخواست کنید و "بله" مورد نظر خود را دریافت کنید

 داشتن اعتماد به نفس کافی برای درخواست افزایش حقوق، نقطه شروع اصلی است. نه تنها این امکان وجود دارد که به آنچه می خواهید برسید، بلکه می توانید وجه ی خود را بهبود بخشید و مهارت های جدیدی را کسب کنید. برای رسیدن به این هدف نیازی نیست که استاد مذاکره باشید. فقط باید یک برنامه خوب طراحی کنید و لحظه مناسب را دریابید.
 

1- از میزان دستمزد و حقوق خود در بخشی که در آن کار می کنید، آگاه باشید

بازار کار را برای رتبه حرفه‌ای خود بررسی کنید. میزان حقوق معمولی خود را با توجه به موقعیت، تجربه و موقعیت مکانی خود بیابید. این امر به شما ایده ای واقع بینانه از آنچه که باید انتظار داشته باشید و درخواست کنید، می دهد.

سلامت مالی شرکت

2- از سلامت مالی شرکت خود مطلع شوید

حتی اگر به افزایش حقوق نیاز داشته باشید و مستحق آن باشید، حقیقت این است که شرایط مناسب برای آن همیشه وجود ندارد. ضروری است که سلامت مالی شرکت خود را بررسی کنید. 

برای مطمئن شدن از سلامتی مالی جایی که در آن کار می کنید، این موارد را بررسی کنید:

آیا اخیرا کسی اخراج شده است؟

آیا تاخیر در پرداخت وجود دارد؟

وضعیت منابع مالی و سرمایه گزاری شرکت  چگونه است ؟

آیا شایعاتی مبنی بر اینکه اوضاع شرکت خوب نیست، شنیده اید؟

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟

3- فهرستی از دستاوردهای خود تهیه کنید

ابتدا به ساکن خود را صادقانه شایسته این افزایش حقوق بدانید. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و برای همه دستاوردها و مشارکت های خود ارزش قائل شوید.
 تجارب کاری افراد بر عزت نفس آنها تأثیر می گذارد.

فهرستی از هر کار ارزشمندی که به نفع سازمان بوده است تهیه کنید. شاید به لطف پیشنهادات و ایده های شما تعداد فروش افزایش یافته باشد. یا شاید حرفه ای بودن شما در حل و فصل بسیاری از موارد مفید بوده باشد. در توضیح این موضوع و ارائه گزارش در مورد آن دریغ نکنید.
 

4- لحظه مناسب را انتخاب کنید

در طول سال، ممکن است زمان های ایده آلی برای درخواست افزایش حقوق وجود داشته باشد. لحظات عالی ممکن است در پایان هر سه ماهه و بعد از هر ترازنامه باشد. 

علاوه بر این، وقتی کار مفید و مهمی برای شرکت انجام می دهید، و برای شرکت سودآور می شوید،  زمینه طلایی برای تقاضای افزایش حقوق وجود دارد، ارزش این موقعیت زمانی را بدانید مطمئن شوید که کارفرمای شما پذیرا است و در آن زمان تعهدات زیادی بر دوش خود ندارد.
 

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12  توصیه کاربردی)

5- درخواست ملاقات بدهید

از درخواست افزایش ناگهانی و بدون درخواست قبلی خودداری کنید. این درخواست باید با گفتگوی خوب و در یک محیط خصوصی همراه باشد. این کاری نیست که باید در راهرو یا در حضور سایر همکاران یا افراد سازمان انجام شود. مراقب باشید و مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

 درخواست ملاقات با رئیس خود را داشته باشید.

 برای آنها ایمیل بنویسید یا حضوری درخواست بدهید.

 برای این منظور در روز و ساعت مشخصی با آنها توافق کنید.

 هدف آن جلسه را به وضوح مشخص کنید.

6- آنچه را که می خواهید بگویید تمرین کنید

یک سخنرانی واضح و قانع کننده برای توضیح اینکه چرا مستحق افزایش حقوق هستید آماده کنید. این کار را با اطمینان، بدون تردید انجام دهید، و دستاوردهایی را که قبلاً شرح داده‌اید برجسته کنید تا به رئیس خود یادآوری کنید که شرکت چگونه از آنها سود برده است. 


 از رئیستان برای ملاقات با شما تشکر کنید.

قاطعانه صحبت کنید.  

 لحن تان مثبت باشد.

به تعهد خود نسبت به شرکت اشاره کنید .

 مستقیم صحبت کنید، هدف تان متقاعد کردن باشد.

 رئیس شما باید بداند که شما مستحق این افزایش حقوق هستید.

 آن جلسه را طوری آماده کنید که انگار به یک مصاحبه شغلی می روید.

ارتباطات غیرکلامی خود را تقویت کنید: تماس چشمی، حرکات آرام و غیره

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12  توصیه کاربردی)

7-  کلمات و جمله های به جا و درست را به کار برید

هنگام درخواست افزایش حقوق، بسیار مهم است که به لحن خود  توجه کنید.  نه متکبر باشید و نه به التماس بیافتید.

کارمندانی هستند که با عباراتی مانند "با توجه به تمام کارهایی که برای شرکت انجام داده ام، شایسته دریافت دستمزد (...)" و ... به سمت مافوق خود می روند. این عبارت در اینجا درست نیستند.

ایده آل یک صحبت  قاطع و دوستانه این است که بتوانید رئیس خود را واداریددو چیز را ببیند: شما شغل خود را دوست دارید و به سازمان متعهد هستید. دوم این که نشان دهید پتانسیل بالایی دارید و سزاوار این افزایش درآمد هستید.
 

8-   رقم مورد نظر خود را تعیین کنید

از هدف تان منحرف نشوید و مستقیماً به مقدار دقیقی که مدنظرتان است، اشاره کنید. این درخواست را واضح و مختصر ارائه دهید تا کارفرمای شما آن را در نظر بگیرد. 

اطمینان حاصل کنید که در مورد مبلغی که می خواهید به دست آورید صادقید. احساس ناامنی نکنید یا فکر نکنید که بیش از حد درخواست می کنید. این نقطه شروعی است که از آنجا می توان مذاکرات را آغاز کرد

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12  توصیه کاربردی)

9- آماده ی پاسخ دادن به پرسش های احتمالی باشید

سوالاتی را پیش بینی کنید که ممکن است مدیرتان در طول جلسه از شما بپرسد. یادتان باشد که وقتی که دارید خودتان را آماده می کنید مجموعه ای از دستاوردها و مشارکت های خود را در شرکت مد نظر داشته باشید.

مستندات، داده ها و نمونه هایی را برای پشتیبانی از درخواست خود در دسترس داشته باشید.

10- از تهدید یا دروغ استفاده نکنید

از هرگونه تهدید خودداری کنید، زیرا این تاکتیک خوبی نیست. کسانی هستند که به اشتباه از همان اول اعلام  می کنند، اگر افزایش حقوقی را که می‌خواهند دریافت نکنند، شرکت را ترک خواهند کرد. 

به خاطر داشته باشید که در زندگی باید نحوه مذاکره را بلد باشید و این هنر همیشه با مثبت اندیشی و همدلی انجام می شود. منفی بودن و تهدید باعث بی اعتمادی و تنش می شود.

دروغ گفتن هم استراتژی خوبی نیست. بر اساس تتحقیقات منتشر شده توسط زورو،  بسیاری برای این درخواست به دروغ متوسل می شوند. تاکتیک آنها این است که بگویند سازمان دیگری به آنها پیشنهاد کار داده است. این نوع تاکتیک همیشه هنگام درخواست افزایش حقوق پیامد مثبتی ندارد. 

11- قدردان و سپاسگزار باشید

پاسخ هر چه که باشد، از زمان و توجه رئیس یا مدیر خود سپاسگزاری کنید. اگر به شما افزایش حقوق داده شده است، حتماً از صمیم قلب تشکر کنید. اگر قطعنامه منفی است، تسلیم نشوید و از آنها بخواهید دلایل را توضیح دهند. دانستن اش به شما کمک می کند تا برای زمان دیگری آماده شوید.
 

چگونه تقاضای افزایش حقوق بدهیم؟ ( 12  توصیه کاربردی)

12- از این فرآیند درس بگیرید

در طول زندگی حرفه ای خود، این پویایی را چندین بار انجام خواهید داد. سعی کنید کل تجربه را تجزیه و تحلیل کنید و آنچه را که یاد گرفته اید و جزئیاتی را که می توانید در آن بهبود ببخشید ارزیابی کنید.
اینها سناریوهایی هستند که در آنها خود را آزمایش می کنید و کشف می کنید که کدام حوزه ها را باید کمی بیشتر توسعه دهید. به عنوان مثال، شما ممکن است به سادگی فاقد تکنیک های مذاکره یا اعتماد به نفس باشید.

در هر صورت، چه به هدف خود برسید و چه نرسید، به خود افتخار کنید. شما برای چیزی که لیاقتش را داشتید قدم برداشتید و روشن کردید که کارمند ارزشمندی هستید. اگر رئیس فعلی شما نتوانسته است آن را ببیند، مطمئناً شخصیت دیگری ویژگی های استثنایی شما را تشخیص می دهد.

درخواست افزایش حقوق یک فرصت طلایی است

درخواست افزایش حقوق یک فرصت مهم در حرفه شما است. با انجام این کار به طور مؤثر، قادر خواهید بود برای کار و مشارکت خود غرامت عادلانه دریافت کنید. این آن فرصت طلایی است که برای استفاده از آن باید بدانید که چگونه آن را تشخیص دهید. علاوه بر این، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، با این عمل، ارزش، تعهد و اعتماد به نفس خود را نشان می دهید.
 

همه این متغیرها باعث رشد و پیشرفت شغلی شما می شوند. از سوی دیگر، حتی اگر پاسخ کارفرمای شما مثبت نباشد، این چیزی نیست که شما را دلسرد کند. زمان دیگری خواهد آمد. و اگر این مرحله انجام نشد، می توانید به دنبال شرکت دیگری باشید که مهارت های شما را قدردانی کند. کم کم آینده ای را که لیاقتش را دارید می سازید.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها