آخرین اخبار :
کد خبر : 25145 پنج شنبه 6 آذر 1399 صنعت

۲۲ معدن زغال سنگ مازندران واگذار می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد که به دلیل عدم رعایت مسایل زیست‌محیطی ، تعرض به منابع‌طبیعی ، عدم انجام تعهدات و وجود حکم سلب صلاحیت ، ۲۲ معدن زغال‌سنگ استان در مرحله مزایده و واگذاری قرار گرفته است.

به گزارش خبرمازندران، حسینعلی قوانلو روز پنجشنبه در شورای معادن مازندران گفت: فرصت سه ماه ای که وزارت صمت برای حل تمامی مشکلات معادن استان و تعیین و تکلیف آنها داده بود فقط یک ماه باقی مانده است و هر معدنی که نتواند از این فرصت باری حل مشکلات استفاده کند، سلب  صلاحیت می شود.

وی افزود: ۱۵ معدن شن و ماسه مازندران هم تا دو هفته دیگر فرصت دارند  مسایل مربوط به حقوق عقب افتاده دولت را پرداخت تمدید پروانه انجام دهند و پس از این فرصت در صورت عدم همکاری، سلب صلاحیت خواهند شد.

قوانلو با تشریح مسایل و مشکلات معادن غیر فعال استان ، توضیح داد: از ۷۷ معدن شن و ماسه استان ۳۶ معدن ، از ۷۴ معدن واریزه کوهی و سنگ لاشه هم ۳۸ معدن و از ۵۰ معادن زغال سنگ نیز ۳۱معدن غیر فعال است.

وی گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته ۱۸ معدن استان مشکلات زیست محیطی و تعارض با منابع طبیعی دارند، دو معدن با مشکلات اوقافی مواجه هستند و ۳۶ معدن نیز مشکل اتمام پروانه فعالیت دارند.

او افزود: ۲۶ معدن استان هم با مشکل عدم انجام تعهدات مواجه هستند و فعالیت ۱۶ معدن نیز به خاطر تنش های ناشی از تعارضات محلی متوقف است.

قوانلو گفت: اگر چه کمیته تعامل از سر گیری فعالیت معادن استان فعال است و شخص استاندار مازندران نیز بشدت پیگیری می کند، اما باید برای حفظ اشتغال سه هزار و  ۷۰۰ نفری در این معادن ضمن همکاری، بر اساس قوانین و مقررات عمل کنیم.

رئیس سازمان صنعت مازندران به تعطیلی هر چهار معدن گچ و تعداد زیاد معدن پوکه و فلورین و بویژه زغال سنگ اشاره کرد و افزود: محصولات این معادن در داخل استان تقاضای مصرف قابل توجهی دارد که باید با حل مشکلات دوباره به خط تولید برگشت کنند.

وی از دریافت هفت میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن استان خبر داد و گفت: یکی از دلایل تعطیلی معادن، پرداخت نشدن حق و حقوق دولتی است.

استاندار مازندران نیز در این نشست بر لزوم بررسی وضعیت معادن غیر فعال با رویکرد بازگشت به فعالیت و حفظ اشتغال تاکید کرد و گفت: البته  مسایل زیست محیطی و حفظ عرصه های منابع طبیعی استان هم در این بررسی خط قرمز محسوب می شود.

احمد حسین زادگان دستگاه های حاکمیتی منابع طبیعی و محیط زیست را ملزم کرد با ارائه دلایل و مستندات منطقی و قانونی، در تعیین تکلیف معادن غیر فعال همکاری جدی داشته باشند.

طبق آمار رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از ۲۵۷ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان، ۱۵۳ معدن برابر با ۶۰ درصد غیر فعال است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها