مدیرعامل آبفای مازندران:برای میزبانی ۱۷ میلیون مسافر به زیرساختهای پدافندی ملی نیاز داریم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اینکه برای میزبانی از ۱۷ میلیون مسافر در مازندران، زیرساختهای پدافندی ملی نیاز داریم، گفت: برای مدیریت سفرههای زیرزمینی برای نسلهای آینده، از تمامی دستگاههای اجرایی و شوراهای روستایی در خواست میکنیم با تحویل پروژهها، زمینه ارتقای پایداری آبی استان را فراهم کنند.
بهزاد برارزاده، یکشنبه ۳۱ خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به نقش پرچمداری مردم این استان در دفاع مقدس، گفت: مردم مازندران در جنگ دوازده روزه و جنگ رمضان، با صبوری و همت خود، میزبانی بینظیر از هموطنان را به نمایش گذاشتند. این بزرگی و ریاضت، سربار مردم بوده و حاکمیت باید هزینهٔ زیرساختهای لازم را تأمین کند.
وی با بیان اینکه در ایام پیک سفر، جمعیت شناور مازندران به ۱۰ میلیون نفر میرسد، افزود: با وجود مدیریت همکاران در شرکت آبفا، اما زیرساخت فعلی پاسخگوی جمعیت ۳.۵ میلیونی استان در شرایط عادی نیست، چه رسد به میزبانی از ۱۷ میلیون مسافر در بحث پدافندی. امروز استاندار، مجمع نمایندگان و همه دغدغهمندان، بر لزوم نگاه ملی به این مسئله تأکید دارند.
برارزاده با اشاره به تماسهای مکرر وزیر کشور برای پیگیری وضعیت استان، تصریح کرد: در کوتاه مدت باید مشکلات را حل کنیم و در بلندمدت، برنامههای جامع تدوین شده است. امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، ۱۲۳۵ پروژه آبرسانی در استان در حال اجراست و هدفگذاری ما، رسیدن به ۲۵۰۰ پروژه تا سال ۱۴۰۶ در قالب مدیریت زنجیره تأمین است؛ اما این مهم با اعتبارات استانی میسر نمیشود و نیازمند تخصیص ملی است.
مدیرعامل آبفای مازندران با تأکید بر ضرورت نگاه کلان به استان، خاطرنشان کرد: از گلوگاه تا رامسر و سوادکوه، همه نقاط استان باید با نگاه ملی دیده شوند. مردم مازندران در همه تعطیلات ریاضت میکشند و اگر امروز در روستایی ۱۵۰ خانواری، هزار خانوار مهمان داریم، این نشان میدهد که مازندران بهعنوان نگین سبز ایران، نیازمند توجه ویژه در حوزه پدافند و زیرساخت است.
وابستگی ۸۲ درصدی به آبهای زیرزمینی؛ چالش کیفی آبخوانهای مازندران
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به تامین ۸۲ درصدی آب شرب استان از منابع زیرزمینی، بر ضرورت مدیریت منابع آبی و توسعه زیرساختها برای تأمین پایدار آب تاکید کرد.
برارزاده با بیان اینکه هماکنون ۸۲ درصد آب شرب استان از طریق ۷۶۰ حلقه چاه و ۳۵۲ دهنه چشمه تأمین میشود، اظهار کرد: تنها ۱۸ درصد از منابع آب سطحی شامل ۸ تصفیهخانه، ۳ سد و یک رودخانه برای شرب استفاده میشود که این موضوع وابستگی شدید به سفرههای زیرزمینی را نشان میدهد.
وی با اشاره به چالشهای کیفی این منابع افزود: ۶۷ درصد جمعیت استان در محدوده آبخوانهایی با کیفیت نامطلوب از نظر وجود آهن و منگنز قرار دارند که این مناطق با کمبود ۱۰۸۰ لیتر در ثانیه آب و حدود ۲۳۰ هزار مترمکعب کمبود مخزن ذخیره مواجه هستند. همچنین حدود ۱۰ درصد جمعیت نیز در مناطقی با آبخوانهای شور زندگی میکنند.
مدیرعامل آبفای مازندران با اعلام اینکه این شرکت در حال حاضر به چهار میلیون ۴۵ هزار نفر شامل جمعیت ثابت و گردشگر خدماترسانی میکند، تصریح کرد: یکهزار و ۱۲۸ روستا با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر هنوز تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار نگرفتهاند و توسعه خدمات در این مناطق نیازمند تأمین اعتبارات ویژه است.
برارزاده با اشاره به برنامههای توسعهای استان خاطرنشان کرد: با وجود بهرهبرداری از پروژههایی مانند سد گلورد در شرق استان، همچنان با کمبود زیرساختها مواجه هستیم. نیاز آبی استان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ لیتر در ثانیه برآورد شده و کمبود مخزن ذخیره به ۳۱۴ هزار مترمکعب میرسد که باید با مدیریت مطالبهگرانه در جذب اعتبارات و اجرای پروژههای آبرسانی، این خلأها جبران شود.
وی با تاکید بر ضرورت مدیریت سفرههای زیرزمینی برای نسلهای آینده، از تمامی دستگاههای اجرایی و شوراهای روستایی خواست تا با همکاری در تحویل پروژهها، زمینه ارتقای پایداری آبی استان را فراهم آورند.
نیازمند «نهضت ملی مطالبهگری» برای تکمیل پروژههای فاضلاب هستیم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اشاره به چالشهای پیش روی تکمیل طرحهای فاضلاب استان، بر ضرورت شکلگیری «نهضت ملی مطالبهگری» تأکید کرد و گفت: روشهای فعلی برای جذب منابع مالی پاسخگوی شرایط امروز نیست و برای عبور از این موانع، به همکاری و مسئولان استانی و کشوری نیاز داریم تا اهداف این نهضت محقق شود.
وی در تشریح اقدامات صورتگرفته در چارچوب ماده ۵۶، اظهار کرد: خوشبختانه این مصوبه برای مازندران فعال شده و بر اساس آن، بانکهای عامل تسهیلات مورد نیاز را در اختیار شرکتهای مجری قرار میدهند و سازمان برنامه و بودجه نیز تعهد و ضمانت پرداخت این تسهیلات را بر عهده خواهد گرفت.
مدیرعامل آبفای مازندران با بیان اینکه روند پیگیری پروژهها در شهرهای مختلف شتاب گرفته است، افزود: پرونده دریافت ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای شهرهای ساری، بابل و بابلسر به بانک ملی ارسال و مراحل نهایی خود را طی میکند. همچنین برای شهرهای قائمشهر و تنکابن نیز مکاتبات با بانکها انجام شده و در حال جمعآوری مستندات برای عملیاتیسازی این فرآیند هستیم.
وی با قدردانی از پیگیریهای استاندار مازندران و دستور مساعد رئیسجمهور (دکتر پزشکیان) برای بهرهمندی از این فرصت مالی، ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه جانبه، زمینه استفاده از این تسهیلات برای تمامی ۱۱ شهر و ۵۸ روستای استان فراهم شود.
آماده سرمایهگذاری برای احیای سفرههای زیرزمینی با مشارکت مردمی هستیم
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران بر ضرورت حفظ و نگهداری از منابع زیرزمینی با رویکرد پدافندی تأکید کرد و از آمادگی این شرکت برای سرمایهگذاری در طرحهای فرهنگسازی و ترویجی مانند تولید محتوای موشنگرافی خبر داد.
برارزاده با اشاره به ابتکار «هر خانه یک مخزن پویشی» که توسط فعالان محلی راهاندازی شده، گفت: این طرح گامی مؤثر در مدیریت مصرف و تغذیه سفرههای آب زیرزمینی است. ما برای توسعه آن از طریق ابزارهای نوین ارتباطی و با بهرهگیری از تخصص کارشناسان، همکاری کامل داریم.
وی با یادآوری چالشهای آبی استان، به وضعیت ۷۵۸ حلقه چاه فعال و ۴۰۰ دهنه چشمه که معیشت کشاورزان و زندگی خانوارها به آنها وابسته است، اشاره کرد و افزود: حفاظت از این سرمایههای ملی و مدیریت تنشهای آبی، به ویژه در مناطق ممنوعه شرق استان از گلوگاه تا مرز دامغان، نیازمند عزم همگانی و کنار گذاشتن اختلافات است.
مدیرعامل آبفای مازندران با بیان اینکه «کتابچه تنش آبی چراغ راه ماست»، خاطرنشان کرد: رسیدن به آبهای سطحی و شکوفایی پایدار، آرزوی دیرینه ماست که با همدلی و تلاش مضاعف، دور از دسترس نیست.
برارزاده تأکید کرد: شرکت آبفا با رویکردی فرابخشی، پیگیر رفع دغدغههای مردم در حوزه تأمین آب پایدار است.