خانههای بهداشت روستایی مازندران توسعه مییابد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، توسعه زیرساختهای بهداشتی در روستاها را راهبرد محوری تحقق عدالت در سلامت خواند و بر همافزایی دستگاههای اجرایی، تأمین زمین توسط فرمانداران و مشارکت خیرین برای ساخت و تجهیز خانههای بهداشت، تأکید کرد: مقرر شد پس از نیازسنجی علمی، عملیات اجرایی در مناطق اولویتدار آغاز شود.
محمدصادق رضایی جمعه ۲۹ خرداد در نشست با فرمانداران و نمایندگان مجلس غرب مازندران با تأکید بر اینکه توسعه زیرساختهای بهداشتی در مناطق روستایی از مهمترین راهبردهای دانشگاه برای تحقق عدالت در سلامت است، گفت: خانههای بهداشت ستون فقرات نظام شبکه سلامت کشور هستند و هرگونه سرمایه گذاری در این بخش، سرمایه گذاری مستقیم برای ارتقای سلامت جامعه، پیشگیری از بیماری ها و کاهش هزینه های درمانی در آینده محسوب میشود.
وی اظهار کرد: امروز در برخی مناطق روستایی نیاز به بازسازی، نوسازی یا احداث خانههای بهداشت جدید وجود دارد و تحقق این هدف بدون هم افزایی دستگاه های اجرایی، مدیریت های محلی و مشارکت خیرین سلامت امکان پذیر نخواهد بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: فرمانداران به عنوان عالیترین نمایندگان دولت در شهرستانها میتوانند نقش تعیین کنندهای در تأمین زمین، تسهیل فرآیندهای اجرایی و جلب مشارکتهای محلی ایفا کنند.
رضایی با اشاره به اهمیت نقش خیرین در توسعه زیرساختهای سلامت گفت: تجربه موفق خیرین سلامت در ساخت مراکز درمانی و بهداشتی نشان داده است که مشارکت اجتماعی میتواند بسیاری از محدودیتهای موجود را برطرف کند. از خیرین نیک اندیش درخواست داریم با ورود به حوزه ساخت و تجهیز خانه های بهداشت، دانشگاه را در تقویت شبکه بهداشتی و افزایش دسترسی روستاییان به خدمات اولیه سلامت یاری کنند.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد دانشگاه در این طرح، اجرای پروژهها بر اساس نیازسنجی علمی، شاخصهای جمعیتی، دسترسی جغرافیایی و اولویتهای بهداشتی مناطق مختلف است تا منابع موجود بهصورت هدفمند در خدمت ارتقای سلامت مردم قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیت شوراهای اسلامی، دهیاریها و معتمدان محلی تأکید کرد و گفت: توسعه پایدار سلامت زمانی محقق میشود که مردم، خیرین و مسئولان در کنار یکدیگر برای رفع نیازهای بهداشتی جامعه مشارکت کنند.
نشست هماهنگی و بررسی روند توسعه خانههای بهداشت روستایی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاونان بهداشت، درمان، توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه، مدیر سازمان های مردمنهاد و خیرین سلامت، جمعی از فرمانداران، بخشداران، دهیاران و خیرین سلامت شهرستان های تنکابن، نوشهر، چالوس، عباسآباد و کلاردشت در پردیس دانشگاه علوم پزشکی رامسر برگزار شد.
در پایان این نشست مقرر شد؛ پس از تکمیل بررسیهای کارشناسی و تعیین مناطق اولویتدار، فرآیند تأمین زمین، جذب مشارکت خیرین و انعقاد تفاهم نامههای اجرایی برای آغاز عملیات ساخت خانههای بهداشت در مناطق هدف در دستور کار قرار گیرد.