آخرین اخبار :
کد خبر : 46284 چهارشنبه 1 فروردين 1403 سیاست

دورهمی عیدانه‌ هنرمندان و مسافران در نوروزگاه سوادکوهی‌ها

شهرستان سوادکوه یکی از دروازه‌های ورودی به استان مازندران است به همین نسبت، می‌تواند نقشی مهم در معرفی فرهنگ و آداب مازنی‌ها به مسافران و گردشگران داشته باشد.

یکی از مهمترین ابزارها و ظرفیت‌های شناساندن جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و فرهنگ عامه استان به مسافران نوروزی، ایجاد فضایی به نام نوروزگاه است که در سال‌های اخیر به محلی برای دیدار صنعتگران، هنرمندان و بازدید کنندگان تبدیل شده است.

در روز ۲۹ اسفند ماه، یک روز مانده به آغاز سال جدید در آستانه بهار طبیعت، با همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، فرمانداری، هلال احمر و دیگر دستگاه‌های اجرایی، نوروزگاه شهرستان سوادکوه با حضور هنرمندان، مدیران شهرستان و البته گردشگران نوروزی افتتاح شد.

فاطمه نعمتی از هنرمندان صنایع دستی سوادکوه که مجری طرح نوروزگاه هم به شمار می‌رود، در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: غرفه‌های صنایع دستی مانند جاجیم، گلیم، چرم، مصنوعات چوبی، عروسک، تزئینات و دیگر صنایع دستی شهرستان در این نمایشگاه وجود دارد که محصولات و تولیدات هنرمندان منطقه را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

نعمتی افزود: علاوه بر صنایع دستی، با تلاش فعالان حوزه گردشگری، جاذبه‌های دیدنی طبیعی، باستانی، زیارتگاه‌ها، غذاهای محلی، پوشاک سنتی و غیره نیز در نوروزگاه سوادکوه، امکان حضور پیدا کردند تا مسافران نوروزی در ورودی استان مازندران، بسته کامل معرفی استان و شهرستان را دریافت کنند.

هنرمند صنایع دستی سوادکوهی اظهار کرد: نوروزگاه سوادکوه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ شب در خدمت بازدیدکنندگان است و برای مهمانان نوروزی افطار و محل استراحت و نمازخانه هم فراهم شده است.

به فاصله ۳۰ کیلومتری نوروزگاه سوادکوه و در شهرستان سوادکوه شمالی نیز، نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری شیرگاه دایر شده است.

در این مجموعه که با تلاش دبیرخانه ستاد سفرهای نوروزی شهرستان و دیگر دستگاه‌های اجرایی برپا شده است، هنرمندانی از مناطق مختلف شهرستان مانند دهستان زیبای لفور حضور دارند و تولیدات یکسال خود را عرضه کرده‌اند.

رحمتی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری شهرستان سوادکوه شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وجود سه نمایشگاه ویژه ایام نوروز در شهرستان گفت: علاوه بر نوروزگاه که در مسیر محور اصلی برپا شده است، بازارچه دائمی صنایع دستی و غذاهای محلی در منطقه «کلیج خیل» احداث شده است که هنرمندان روستاهای منطقه در این نمایشگاه، صنایع دستی، آش و دیگر غذاهای محلی را به مسافران ارائه می‌کنند.

رحمتی افزود: چند غرفه عرضه صنایع دستی و لوازم سفر نیز در طول محور و نقاط پر تراکم برپا شده است تا گردشگران در نقاط مختلف شهر به این امکانات و ظرفیت‌ها دسترسی داشته باشند.

دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان سوادکوه اظهار کرد: با کمک هلال احمر، در طول ایام برپایی نمایشگاه، برای مسافران و روزه داران ، امکانات پذیرایی وعده افطار فراهم شده است.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها