آخرین اخبار :
کد خبر : 25194 چهارشنبه 11 فروردين 1400 اجتماعی

نگاه مقایسه گونه به دو سریال شبکه یک / پایتخت سیروس مقدم ...... و ن-خ سعید آقاخانی

در سریال پایتخت به فرهنگ اصیل و ارزشمند مازندران ظلم نابخشودنی شد، که باید این موضوع را از بیننده ای پرس وجو کرد که مازندران را فقط از طریق فیلم پایتخت دیده ، شناخت وقضاوت کرد. ضمنا باید توجه داشت یکی از اهداف و کارکردهای هر فیلم ، سریال و تصاویر می تواند آشنا ساختن مخاطب با جغرافیا، آداب وسنت ، فرهنگ و..... هر منطقه باشد.

سرویس اجتماعی: محمدرضا نعیمایی ؛ مدرس هنر دانشگاه

 فیلم پایتخت در شش فصل به کارگردانی آقای سیروس مقدم از سال ۹۰ تا ۹۹ با نگاه طنز!!! و شوخی با زندگی و فرهنگ مردم مازندران تقریبا هر سال در ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان از شبکه یک سیما پخش و توانست مخاطبین فراوانی را در ساعت مشخصی به پای تلویزیون بکشاند و از اقبال بیشتری نسبت به سریالها ی دیگری بر خوردار شود. سیروس مقدم به عنوان کارگردان این سریال سعی داشت بیننده و مخاطبین را بخنداند اما خیلی مهم نبود این خنداندن به چه قیمتی تمام شود.
در سریال پایتخت به فرهنگ اصیل و ارزشمند مازندران ظلم تا بخشودنی شد، که باید این موضوع را از بیننده ای پرس وجو کرد که مازندران را فقط از طریق فیلم پایتخت دیده ، شناخت وقضاوت کرد. ضمنا باید توجه داشت یکی از اهداف و کارکردهای هر فیلم ، سریال و تصاویر می تواند آشنا ساختن مخاطب با جغرافیا، آداب وسنت ، فرهنگ و..... هر منطقه باشد.
 و اما سریال نون-خ  به کارگردانی سعید آقاخانی .
این سریال  با نام نون--خ مثل پایتخت مازندران مربوط می شد  به غرب کشور تا فرهنگ وسنت اصیل مردم با صفای کُرد را با موضوع طنز به مخاطبینی که شناختی از فرهنگ و آداب سنت غنی و جاهای دیدنی منطقه و مردمش  را ندارند بشناساند.
اگر بخواهیم  جز به جز این دو سریال را توجه کنیم از حوصله این نوشتار خارج است بنابراین سعی شدبه بخش کوتاهی از تفاوت این دو سریال توجه شود.
1️⃣ درسریال پایتخت خانواده مازندرانی و زنان بیشتر ساده لوح ،سطحی نگر و عقل کلشان زن نقی غیرمازندرانی است.. اما در سریال نون..خ زنان کرد اصیل قدرتمند مهربان بااقتدار و......
2️⃣ نوع پوشش زنان و مردان مازندرانی از کفش گرفته تا لباسها جلف و زننده به نظر می رسد اما زنان و مردان کرد دارای لباسهای کردی زیبا با رنگ شاد و پوشش مناسب و اصیل که صدها سال قدمت داشته و همچنان تغییر نکرده و مورد استفاده قرار می گیرد.
3️⃣ در سریال پایتخت مازندرانی ها قاچاقچی معتاد زندانی دست کج خلافکار و.... اما در سریال ن..خ همه مردم کرد اهل کار ،تلاش ،زندگی ، پاکدامن و....
4️⃣ در سریال پایتخت زن و شوهر مازندرانی اهل دعوا ،درگیری و.... (عموتقی و همسر)  اما در سریال ن-خ زندگی مشترک پر از عشق محبت علاقه  و وفاداریست....
5️⃣ در سریال پایتخت بیشتر تصاویر توجه دارد به در و دیوار، آسمان و زمین و کمتر جاهای دیدنی و توریستی مازندران را می بینیم... اما در نون-خ تصاویر بیشتر معرفی جاهای دیدنی و میراث فرهنگی و صنایع دستی و توریستی منطقه را نشان می دهد.
6️⃣ در پایتخت خانواده ها و اطرافیان با همدیگر و با بچه ها عموما درگیر بوده و بیشتر دارای حاشیه اهل بگو مگو....
 . اما در نون-خ  خانواده ها و اطرافیان بیشتر دارای مهر، محبت، عشق ،همکاری همدلی ....
7️⃣ در مازندران  با این همه صنایع دستی ارزشمند متاسفانه آفتابه رانشان می دانند اما در نون خ صنایع دستی فراوان از جمله کیف دست ساز وگیوه و.....نشان داده می شد.

⏺ به نظر دلیل  همه ی تفاوت این است که اقای سیروس مقدم به عنوان کارگردان و بازیگران سریال پایتخت عموما هیچ شناختی با فرهنگ غنی و اصیل مازندران نداشته صرف یک طرح داستان تقریبا بدون متن و گاهی بداهه گویی و شب به شب  این سریال را به تصویر کشیدند.
و سعید آقاخانی اهل بیجار، کردزبان، بازیگر و کارگردان کارکشته و قهار سریال نون-خ و سایر بازیگران محلی کاملا با فرهنگ و اداب و سنت مردمشان آشنا بوده و سعی کردند موفق عمل کنند.

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها