آخرین اخبار :
کد خبر : 25193 سه شنبه 10 فروردين 1400 صنعت
نيروگاه شهيد سليمي نكا

در ارتباط تصويری رئیس جمهور با مدیران مراکز حساس خدمات و تولید انرژی عنوان شد: آغاز عمليات اجرایی احداث بلوک سیکل­ترکیبی جدید 500 مگاواتی درنیروگاه نکا رشد حدود 9 درصدي توليد انرژي برق در نيروگاه نكا در سال جهش توليد

رئیس جمهور در نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران مراکز حساس خدمات و تولید انرژی با مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا به عنوان یکی از مراکز مهم خدماتی و تولید انرژی در مجموعه وزارت نیرو به گفتگو پرداخت.

 

      رئیس جمهور در نشست ویدئو کنفرانسی با مدیران مراکز حساس خدمات و تولید انرژی با مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا به عنوان یکی از مراکز مهم خدماتی و تولید انرژی در مجموعه وزارت نیرو به گفتگو پرداخت.

       دكتر روحانی در این ارتباط ضمن آرزوی سالی پر خیر و برکت برای همه کارکنان صنعت برق و ابراز خرسندی از اضافه شدن 500 مگاوات دیگر به ظرفیت تولید نیروگاه نکا، با اشاره به نقش ارزنده آن اظهار داشت: نیروگاه شهيدسليمي یکی از بزرگترین نیروگاه­های کشور است كه با ورود واحدهای جدید به مدار تولید می­تواند نقش مؤثرتري در پایداری شبکه برق كشور داشته باشد.

   حجت الاسلام والمسلمين روحانی با اشاره به حملات هوایی رژیم بعثی عراق به نیروگاه­ها به خصوص نيروگاه نكا به عنوان يكي از مراکز استراتژیک کشور، به ارواح مقدس شهدا و جانبازانی که در آن ایام سخت برای تولید و پایداری شبکه برق ایستادگی کردند درود فرستاد.

     در ابتدا مدیر عامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا نیز با بیان این که نیروگاه نکا با 9 واحد منصوبه تولید انرژی با ظرفیت 2214 مگاوات، نقش موثری در پایداری شبکه برق کشور ایفا می­کند، افزود: با توجه به نیاز شبکه و ضرورت افزایش ظرفیت تولیدبرق، موافقت احداث یک بلوک سیکل­ترکیبی جدید 500 مگاواتی در این نیروگاه اخذ شد و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

    محسن نعمتی به تولید 10.5 میلیارد کیلووات ساعت انرژی نیروگاه نکا در سال گذشته اشاره کرد و گفت: علیرغم عمر بالای واحدهای این نیروگاه اما با تلاش و مجاهدت همه همکاران، تولید انرژی سال گذشته نیروگاه در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن 8.6 درصد افزایش داشته است.

    نعمتي با تاکید بر این که این نیروگاه بدون هیچگونه نیاز به کارشناسان خارجی فعالیت­های موثری را در بخش نگهداري وتعمیرات و بهره­برداری از واحدها به انجام رسانده­است، بیان داشت: با وجود شيوع ویروس کرونا و مخاطرات و محدوديت­ هاي ایجاد شده در این زمینه تمامی تعمیرات پیش­بینی شده برای واحدهای نیروگاه در موعد مقرر به پایان رسیده است.

      وي افزود: با توجه به ضرورت حفظ ذخایر و منابع آب­های زیر زمینی و استفاده از آن در سایر بخش­ها از جمله کشاورزی، پروژه نصب آب شیرین­کن نیروگاه در ساحل دریای خزر با 95 درصد پیشرفت کار در حال انجام است که براساس برنامه­ریزی صورت گرفته در تابستان امسال شاهد بهره ­برداری از این مجموعه به ظرفیت 6 میلیون لیتر در شبانه روز خواهیم بود.

    نعمتی همچنین از بومی­سازی 45 هزار قطعه مورد نیاز نیروگاه طی 5 سال گذشته توسط متخصصان داخلی خبر داد و گفت: نیروگاه نکا قطب ساخت داخل در کشور محسوب می شود و فرهنگ استفاده از توانمندی و ساخت داخل به صورت کامل در این مجموعه نهادینه شده است.

    نعمتی با اشاره به ثبت رکورد تولید 440 مگاوات در واحد يك بخار یعنی تحقق تولید در حد و اندازه ظرفيت اسمي، یادآور شد: با توجه به گذشت 42 سال از عمر واحدهای نیروگاه و کاهش توان عملی واحدها، در چند سال اخیر تلاش کردیم تا توان واحدهای قدیمی را ارتقاء ببخشیم و به ظرفیت نامی آنها برگردانیم از این رو در دو سال گذشته با اجرای چندین پروژه رفع موانع و محدوديت­هاي تولید و با صرف هزینه­ای کمتر از 10 درصد اعتبار مورد نیاز برای احداث یک نیروگاه جدید، موفق شدیم بالغ بر50 مگاوات به توان عملی تولید نیروگاه بیفزاییم . 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها