آخرین اخبار :
کد خبر : 22880 پنج شنبه 15 اسفند 1398 اجتماعی
فکت‌نامه

پیشگویی‌های «سیمپسون‌ها»، اساسا پیشگویی نیستند!

در روزهای گذشته مخاطبان زیادی درباره آنچه پیشگویی‌های عجیب مجموعه تلویزیونی کارتونی «سیمپسون‌ها» تصور می‌شود سوال داشته اند. به طور ویژه، ویدیویی ارسال شده است که در شبکه‌های اجتماعی کشور در گردش است و به گفته این کلیپ، پیشگویی‌های این سریال «تمام جهان را متحیر کرده»! هنوز مشخص نیست سازندگان این ویدیو چه کسانی هستند و نخستین بار کجا منتشر شده است، اما محتوایش به کلی غلط و پر از ادعاهای شاخ‌دار است.

پیشگویی‌های «سیمپسون‌ها»، اساسا پیشگویی نیستند!

به گزارش خبرمازندران به نقل از فکت نامه در روزهای گذشته مخاطبان زیادی از ما خواستند تا درباره آنچه پیشگویی‌های عجیب مجموعه تلویزیونی کارتونی «سیمپسون‌ها» تصور می‌شود بنویسیم. به طور ویژه، ویدیویی را برای ما فرستادند که در شبکه‌های اجتماعی ایران در گردش است و به گفته این کلیپ، پیشگویی‌های این سریال «تمام جهان را متحیر کرده»! هنوز نمی‌دانیم سازندگان این ویدیو چه کسانی هستند و نخستین بار کجا منتشر شده است، اما محتوایش به کلی غلط و پر از ادعاهای شاخ‌دار است. 

پیش‌بینی شیوع کرونا

ویدیو ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۰ سریال «سیمپسون‌ها» شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود، این ادعا نادرست است. آنچه بسیاری (از جمله ویدیوی ذکر شده) از آن به عنوان پیش‌بینی کرونا یاد می‌کنند قسمتی از اپیزود ۲۱ از فصل ۴ است با عنوان Marge in Chains که در سال ۱۹۹۳ پخش شد. در این اپیزود هومر (شخصیت اصلی سریال) و برخی دیگر از اهالی شهر یک دستگاه آبمیوه‌گیری سفارش می‌دهند. یک نفر از کارگران خط تولید کارخانه در شهر اوساکا (ژاپن) آنفلوآنزا دارد و با سرفه در جعبه‌ها باعث می‌شود ویروس‌ «آنفلوآنزای اوساکا» به شهر اسپرینگ‌فیلد برسد و بسیاری را مبتلا کند.

پس این ویروس (در سریال) نه از چین، که از ژاپن آمده. ویروس نه یک ویروس ناشناخته، بلکه آنفلوآنزا است که بسیاری از ساکنان شهر (و نه جهان) را مبتلا می‌کند که باعث مرگ کسی هم نمی‌شود. اساسا ماجرای شیوع آنفلوآنزا داستان اصلی این اپیزود نیست و صرفا یک ماجرای جانبی است که زمینه‌ساز داستان اصلی اپیزود است. به‌طور خلاصه، کلمه‌به‌کلمه آنچه در ویدیو به عنوان پیشگویی شیوع کرونا سیمپسون‌ها گفته می‌شود، به‌کلی نادرست است. 

 

ریاست‌جمهوری ترامپ

کلیپ پخش‌شده مدعی است در سریال سیمپسون‌ها فردی که شبیه ترامپ است به ریاست‌جمهوری می‌رسد.
تصاویری که به عنوان سند پیشگویی منتشر می‌شود، در واقع ویدیو‌هایی هستند که سازندگان سریال به عنوان کلیپ‌های اینترنتی در هجو دونالد ترامپ در حاشیه سریال می‌سازند و ارتباط مستقیمی با ماجراهای سریال ندارد. هیچ‌کدام از این‌ها پیش‌گویی نیستند و در واکنش به اتفاق‌های روز است.
به عنوان مثال، پایین آمدن ترامپ از پله‌برقی برای اعلام نامزدی‌اش در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶، دستمایه یکی از همین ویدیو‌های کوتاه اینترنتی شد که در ۷ ژوییه ۲۰۱۵ یعنی ۲۰ روز بعد از واقعه اصلی منتشر شده است. به همین خاطر است که همه جزییات دوباره بازسازی شده‌اند.

این در مورد تصویر معروف ترامپ، ملک سلمان و عبدالفتاح سیسی که دست بر گوی درخشان گذاشته‌اند هم صدق می‌کند. این عکس در یکی از همین کلیپ‌های اینترنتی (و نه خود سریال) دیده می‌شود که روی دیوار کاخ سفید است. این ویدیو‌ها هم ماه‌ها پس از سفر ترامپ به عربستان ساخته و پخش شده و هیچ‌پیشگویی‌ای در کار نیست.

در سال‌های اخیر، این کلیپ طنز در شبکه‌های اجتماعی سراسر جهان به عنوان پیشگویی مورد سواستفاده قرار گرفته. با اینکه بارها رد شده، اما این‌طور که معلوم است قرار نیست به این زود‌ی‌ها دست از گمراه کردن کاربران بردارد.

با این‌حال، اشاره به ریاست جمهوری ترامپ در سریال سیمپسون‌ها بی‌سابقه نیست. سال‌ها پیش در سال ۲۰۰۰ در قالب یک شوخی به آن اشاره‌ای گذرا می‌شود. در اپیزود Bart to the Future، بارت (پسر خانواده) به کمک یک بومی آمریکایی، صحنه‌هایی از آینده را می‌بیند که در آن خواهر ۳۸ساله‌اش لیسا رییس‌جمهور آمریکا شده است. لیسا در اتاق بیضی کاخ سفید با مشاورانش از بدهی بزرگی که «رییس جمهور ترامپ» برای کشور به‌جا گذاشته می‌گوید!

البته در این مورد باید به این موضوع توجه داشت که در سال ۲۰۰۰، دونالد ترامپ برای اولین بار تلاش کرد شانس خود را برای ریاست جمهوری بیازماید و کارزار انتخاباتی ناموفقی به راه انداخت. پس آنقدر‌ها هم عجیب نیست که در آن زمان دستمایه شوخی سازندگان این سریال شود.
دنیل گرینی نویسنده این اپیزود به سایت هالیوود ریپورتر گفت که قصدش هشداری به آمریکا بوده است. او می‌افزاید: «به نظر می‌رسید [رییس جمهور شدن ترامپ] آخرین مرحله از پیش از سقوط کامل باشد. علت پیشنهادش در گروه نویسندگان این بود که با دیدگاه دیوانگی آمریکا جور بود.»

درواقع، نویسندگان این مجموعه، ریاست جمهوری ترامپ را، که همان سال برای اولین بار کارزار انتخاباتی به‌راه انداخته بود، دستمایه‌ یک شوخی و اتفاق خنده‌دار کرده بودند. با اینکه ۱۶سال بعد این اتفاق واقعا روی می‌دهد اما پیش‌گویی‌ای در کار نبوده است.

 

مرگ ترامپ
ادعای پیش‌بینی مرگ دونالد ترامپ در این سریال هم به کلی نادرست است. تصویری هم که در شبکه‌های اجتماعی که ترامپ را در تابوت نشان می‌دهد، ساختگی است و ارتباطی با مجموعه تلویزیونی سیمپسون‌ها ندارد. طبق تحقیقات سایت درستی‌سنجی «اسنوپس»، این تصویر ظاهرا نخستین بار در 4chan.org که یک فروم گفت‌و‌گو است منتشر شده است. 


نماز خواندن هومر

در کلیپِ سراسر غلطی که در شبکه‌های اجتماعی ایران می‌چرخد به نماز خواندن هومر (آن هم شبیه ایرانی‌ها) در یکی از اپیزود‌ها اشاره می‌کند.
اپیزود Homeland که در سال ۲۰۱۳ پخش شد، از نام اپیزود تا بخش‌های مهمی از داستان شوخی با سریال محبوب Homeland (میهن) است. حتی شخصیت اصلی این سریال کری متیسون هم در این اپیزود حضور دارد. 

داستان از این قرار است که هومر بعد از بازگشت از یک سفر کاری به کلی تغییر کرده است. الکل نمی‌نوشد، گوشت خوک نمی‌خورد. دخترش لیسا او را به حال سجده روی یک قالیچه می‌بینید در حالی با خود چیزهایی را زمزمه می‌کند. او همچنین نقشه نیروگاه هسته‌ای شهر را که خود در آن شاغل است باز می‌کند و علامت‌هایی روی آن می زند. لیسا با دیدن این صحنه مطمئن می‌شود که پدرش توسط بنیادگرایان مسلمان شستشوی مغزی داده شده و قصد از بین بردن نیروگاه را دارد.

در آخر معلوم می‌شود که هومر، در راه بازگشت از سفر با گروهی هیپی‌های دوستدار محیط زیست همراه می‌شود که او را گیاه‌خوار و بدنش را از الکل سم‌زدایی می‌کنند. آن‌ها ترغیبش کرده‌اند که نیروگاه را به خاطر آسیبی که به محیط زیست می‌زند از کار بیندازد. آنچه به ظاهر سجاده‌ نماز بود در واقع قالیچه‌ای است پر از جملات تشویقی و انگیزشی که آنها به هومر داده‌اند ولی آنقدر نوشته‌هایش ریز نوشته‌ شده‌اند که او برای خواندنشان مجبور به زانو زدن می‌شود. 

سریال انیمیشنی «سیمپسون‌ها» از سال ۱۹۸۹ پخش می‌شود و یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی است. این سریال در سال ۱۹۹۹ از سوی مجله تایم به عنوان بهترین مجموعه تلویزیونی قرن بیستم انتخاب شد. در این مدت، بارها پیش آمده است که آنچه زاییده تخیل نویسندگان سریال بوده، مشابهش در دنیای واقعی هم اتفاق افتاده است: از ساعت‌های هوشمند تا نتیجه بازی‌های ورزشی. اما آنچه که کسی به آن توجه نمی‌کند این است که هزاران مورد دیگر در این سریالِ سی و جند ساله هم بوده که به واقعیت نپیوسته، اما ذهن ما سعی می‌کند برای آن چند ده‌تایی که فکر می‌کنیم تحقق یافته‌اند تفسیر بیابیم. همان‌ها هم قطعا نمی‌توانند نشان‌دهنده قدرت پیشگویی گردانندگان سریال یا حتی نشانه دست‌های پشت پرده‌ای باشند که وقایع جهان را کنترل می‌کنند.
حالا اینکه اساسا چرا دست‌های پشت پرده و به گفته برخی، عناصر ایلومیناتی باید چنین سرنخ‌هایی از نقشه‌های خود به جا و در مقابل دنیا بگذارند سوالی است که پاسخ به آن فقط از طرفداران تئوری توطئه برمی‌آید و کار ما نیست. 

افزودن دیدگاه

دیدگاه ها